CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, December 27, 2013

PERLU LEBIH BERTANGGUNGJAWAB

Saya tertarik untuk mengulas jawapan beberapa orang menteri Malaysia. Negara kelahiranku yang amat aku cintai.

Jawapan seperti "ayam mahal, jgn makan ayam", "sayur naik harga, tanam sendiri sayur", "x ske sistem malaysia, duk negara lain" dan paling terkini adalah "x ske kenaikan tol, jgn lalu lebuhraya".

Saya bukan bermaksud untuk menanam kebencian kepada Menteri Menteri yg mengeluarkan kenyataan seperti ini. tetapi sekadar ingin menegur sikap ambil mudah terhadap keluhan rakyat. di dalam sebuah negara yg mengamalkan prisip demokrasi, rakyat adalah bos manakala ahli parlimen dan ADUN adalah pemegang amanah sementara untuk mengurus tadbir kerajaan. Kerajaan dan parti politik adalah entiti yg berbeza.

Sepatutnya menteri mengeluarkan jawapan yg lebih ilmiah dan berfakta, tidak mengikut nafsu. kerana rakyat mahukan penjelasan. kenapa perlunya kenaikan? jadi terangkan faktor-faktor supaya rakyat faham.

Dengan jawapan semberono secara tidak langsung Menteri akan di gelar cap ayam, dan ini akan mencerminkan kekuatan kerajaan Malaysia. Bagaimana malaysia mampu untuk menarik pelabur jika di barisi menteri cap ayam?

Maka benarlah saranan Tun Mahathir supaya menteri-menteri ini meletak jawatan.

jika tidak boleh untuk membuat perbandingan untuk mendapatkan yg terbaik. maka adalah lebih baik jika di hapuskan jemaah nazir. jika menteri menjawab "x ske cara malaysia, duk negara lain". maka dengan mudah guru-guru boleh menjawab pertanyaan nazir.

nazir: kenapa result turun?
guru: x ske result turun, gi jadi nazir tempat lain.

sepatutnye kite mencari punca dan selesaikan. bukan jawab ikut nafsu. maaf saya juga insan lemah. sekadar berkongsi. sekian.

0 comments: